Ny politisk aftale om børn i brudte familier
Regeringen og alle Folketingets partier har i dag indgået en aftale på det familieretlige område med fokus på barnets bedste, når forældrene er i konflikt.
Den nye aftale skal i følge politikerne styrke barnets ret til begge forældre og samtidigt forbedre indsatserne til brudte familier i Familieretshuset. I alt bliver der afsat 129,5 millioner kroner til at forbedre indsatserne til brudte familier og børn.
Her nogle udpluk:
”Aftalen skal således styrke barnets ret til begge forældre og understrege forældrenes ansvar for at skærme barnet mod deres konflikter. Det er forældrenes pligt at sikre, at barnet ikke gøres til et våben i relationen mellem dem. Derfor skal samarbejdschikane, herunder forældrefremmedgørelse, i forældreansvarssager i højere grad end i dag stoppes og i de mest udtalte tilfælde, hvor dette er til barnets bedste, have en konsekvens for den forælder, der med vedvarende grundløs chikane forhindrer barnets kontakt med den anden forælder.”
”Det er vigtigt, at barnet ikke mister tilknytning til den ene forælder under behandlingen af en sag, medmindre der er en børnefaglig begrundelse for at bryde kontakten. Hvis der er tvivl om, hvorvidt et kontaktbevarende samvær kan fastsættes, skal Familieretshuset sideløbende iværksætte sagsbehandling med henblik på hurtigst muligt at træffe en midlertidig afgørelse om samvær, og denne afgørelse skal træffes hurtigst muligt og senest inden 4 måneder efter modtagelse af ansøgningen. Initiativet finansieres via udviklings- og investeringsprogrammet.
I det lys fremgår det også af den ændring af forældreansvarslovens regler om samvær med et barn, som opholder sig på krisecenter med en forælder, der træder i kraft den 1. januar 2024, at det nøje skal påses, at en krisecentererklæring i nødvendigt omfang godtgør, at opholdet skyldes vold eller trusler herom fra den anden forælder, før erklæringen lægges til grund for en afgørelse om, at der ikke skal være kontakt med barnet. Er det ikke godtgjort med erklæringen, skal det godtgøres på anden vis ved eksempelvis politianmeldelse, skadestuerapport, oplysninger fra børnehuse, andre sagkyndige udtalelser m.v.”
Psykisk vold og forældrefremmedgørelse
”Samtidig skal det gennem relevant efteruddannelse sikres, at Familieretshuset har de nødvendige faglige forudsætninger for at kunne spotte psykisk vold og forældrefremmedgørelse samt på relevant vis støtte forældrene i at håndtere de udfordringer, psykisk vold medfører for familiens relationer og for barnet.”
”Partierne ønsker, at samarbejdschikane, herunder forældrefremmedgørelse, får en helt fremtrædende plads i forældreansvarsloven, og at konsekvens af chikane gøres til et af lovens helt grundlæggende principper. Samtidig er det centralt, at dette princip ikke kommer til at betyde, at en forælder, som har reelle grunde til at afbryde barnets kontakt med den anden forælder, afholder sig fra at gøre det af frygt for at blive beskyldt for samarbejdschikane eller forældrefremmedgørelse.”
”Partierne noterer sig, at der med den gældende lovgivning er forskellige redskaber til at imødegå samarbejdschikane. Uanset dette er der behov for, at det i forældreansvarsloven direkte adresseres, at chikane samt forældrefremmedgørelse ikke kan betale sig. Derfor skal chikane samt forældrefremmedgørelse have en selvstændig og tydelig plads i loven, bl.a. ved at begrebet forældrefremmedgørelse introduceres i lovgivningen. Regeringen forpligter sig til at indkalde aftalepartierne til en gennemgang af lovforslaget vedrørende forældrefremmedgørelse, før lovforslaget sendes i offentlig høring. Der er i øvrigt enighed om i det videre arbejde med det familieretlige område, herunder i forbindelse med evaluering af den familieretlige reform at have fokus på de såkaldte § 7-sager, herunder om det kan være hensigtsmæssigt, at disse sager kører i et mere enstrenget system.”
Aftalen kan læses her:
https://sm.dk/nyheder/nyhedsarkiv/2023/nov/ny-aftale-styrker-indsatsen-til-boern-i-brudte-familier